Naar nieuws

11 vaardigheden die je nodig hebt als special effects make-up artiest

26 juli 2017

Delen:
Nieuws

Make-up-opleidingen zijn er genoeg in Nederland, maar niet iedereen wil de rest van zijn of haar leven bezig met het mooier maken van mensen zodat ze voor een camera kunnen verschijnen of extra mooi op de foto worden gezet. Nee, sommigen gebruiken make-up liever om mensen juist veel lelijker te maken. Grotesk, zelfs. Van die dingen die alleen bewerkstelligt kunnen worden met special effects make-up; creaties die we wekelijks zien bij Face Off.

Maar het is niet zo makkelijk als het simpelweg oppakken van een paar penseeltjes, wat verf, rubber en een beetje lijm, om een special effects make-up artiest te worden heb je een paar essentiële skills nodig. Hieronder vind je een greep uit de skillset van zo’n artiest.

Artistiek

Een special fx make-up artiest zal het vanzelfsprekend niet ver schoppen zonder een beetje artistiek vernuft. Niet alleen moet je een model kunnen omvormen tot een fantastisch wezen of angstaanjagende make-up aanbrengen, je moet op basis van élk model een unieke aanpak kunnen verzinnen. Elk lichaam is immers anders, en daarom zal niet het make-up van het ene model er zo afgetrokken kunnen worden om op het andere model te plakken. Daarnaast moet je van elke opdracht iets unieks kunnen maken en duidelijk je eigen draai aan zaken kunnen geven, wil je vaker uitgenodigd worden om special effects make-up te blijven doen.

 

Goed met make-up

Wie nog niet wist dat hij om moet kunnen gaan met make-up om een special effects make-up artiest te worden, is duidelijk niet van plan ooit iets met dit vak te gaan doen. Toch zetten we het er maar even bij: veel van de technieken die mensen gebruiken om zichzelf op te maken kunnen toegepast worden op special effects make-up-modellen. Van het verlengen van wimpers  tot het aanbrengen van rouge: simpele handelingen kunnen het eindresultaat opzienbarend verbeteren, en daarom helpt het als een artiest al goed om kan gaan met make-up zodat hij of zij weet wat er moet gebeuren om kleine problemen op te lossen of wat er toegepast kan worden om het eindresultaat er beter uit te laten zien.

 

Oog voor kleur

Bij uitstek moet een special effects make-up-artiest gevoel en oog hebben voor kleur. Dit is al het geval bij ‘normale’ make-up-artiesten, aangezien elke huidtype, oogkleur en zelfs lichaamsbouw vragen om andere tinten make-up of combinatie ervan, maar bij mensen die voor hun beroep fantastische wezens moeten creëren met make-up geldt het nog meer. Wie oog heeft voor kleur kan immers beter de groene tinten voor een boswezen uitkiezen, kleuren op een lichaam beter in elkaar over laten lopen en zo iets creëren wat echt van het beeld afspat.

 

Oog voor anatomie

Wie van een mensenlichaam een grotesk wezen of fantastie-figuur wil maken, moet oog hebben voor anatomie. Het volgen van de menselijke contouren en fijne vormen van iemands lichaam is immers wat elke make-up artiest moet kunnen, zeker wanneer de verhoudingen van dat lichaam op de schop gaan voor de eindcreatie.

 

Een waanzinnige fantasie

Valt onder het kopje ‘artistiek’, maar het hebben van een fantasie gaat verder dan gevoel hebben voor kunst. Je moet terwijl je werkt kunnen nadenken over toevoegingen of aanpassingen die een model nóg indrukwekkender laten ogen of juist een unieke twist aan het geheel geven wanneer je weer eens bezig bent met een zombie of weerwolf.

 

People skills

Zoals bij het overgrote deel van de beroepen is het belangrijk dat een special effects make-up artiest om kan gaan met mensen. Zijn sociale skills moeten op niveau zijn omdat hij continu met anderen werkt: er moet gepraat worden tegen de modellen op wie de artiest tewerk gaan, maar ook met collega-artiesten, leidinggevenden of andere artistiek betrokkenen bij een film. Denk aan producers die iets vinden van je werk of een regisseur die in zijn hoofd al een beeld heeft van hoe een bepaalde creatie eruit moet komen te zien. Die mensen wil je niet voor het hoofd stoten, dus goed om kunnen gaan met hun commentaar en kritiek, en er (soms) zelf op in durven te gaan, is een handige skill.

 

Tijd-management

Ervoor zorgen dat een model niet meer te herkennen is en hij of zij zo uit een andere wereld of dimensie lijkt gegrepen, is niet makkelijk. Daarom is er ook een hoop tijd voor nodig om iemand om te toveren tot iets anders, en het is voor de special effects make-up artiest van groot belang dat hij zijn tijd goed kan indelen. Dit is nog meer het geval wanneer dat model een rol in een grote film speelt.

 

Hygiëne

Je bent de hele dag bezig met het aanbrengen van vreemde stoffen en kleuren op een ander mens, en daarbij continu met allerlei apparatuur bezig op zijn of haar lichaam, en daarom is het ontzettend belangrijk dat het wat betreft hygiëne helemaal snor zit. Apparatuur moet schoon blijven en het model kan weinig overkomen wanneer de artiest daar voor zorgt.

 

Omgaan met haar

Mocht je denken dat je alleen met het aanbrengen van make-up wel goed zit, dan vergeet je een belangrijk onderdeel van het menselijk lichaam: het haar. Of het nou weggestopt moet worden onder een pruik, er een prachtige vlecht in gemaakt moet worden, er in geknipt moet worden of kleuren moeten worden aangebracht; een special effects make-up artiest moet goed om kunnen gaan met haar. Je hoeft niet ineens een kappersopleiding te gaan volgen – sterker nog, op flimsets worden er vaak apart kappers bij gehaald -, maar kennis van de mogelijkheden en goed kunnen samenwerken met een mogelijke kapper is toch wel het minimum.

 

Geen angst voor bloed

Er zijn weinig special effects make-up-artiesten die niet erg geïnteresseerd zijn in horror. Dat is immers het genre waarin de meeste special effects make-up wordt gebruikt, en tevens het genre waarin een artiest het meeste lol kan hebben. Mocht het niet helemaal je ding zijn, dan is het in ieder geval een pre dat je geen angst heb voor bloed. Bloed is een onmisbaar deel van elke horrorfilm en iedereen die een gerenommeerde special effects make-up artiest wil worden, zal op een bepaald punt in zijn of haar carrière (nep)bloed over een model moeten gooien.

 

Opleiding

Tot slot wil je natuurlijk weten of je überhaupt een opleiding moet volgen om een carrière in de special effects make-up te starten. Weess gerust: je hebt geen specifieke opleiding nodig als je van special fx make-up je werk wilt maken. Natuurlijk helpt alle ervaring op het gebied van cosmetica, zelfs een theater- of filmachtergrond zou helpen, maar geen paniek als dat niet het geval is. Het meeste leer je toch zelf en natuurlijk in de praktijk. O, en van YouTube-video’s.

 

Overig

Dit was slechts een kleine greep uit de skillset van een special effects make-up artiest, omdat er nog veel en veel meer bij komt kijken. Wat te denken van coördinatie (zeker op een grote filmset met veel acteurs en nog meer make-up), het kunnen overhalen van modellen, het analyseren van gekregen opdrachten en de situatie op de set, het behouden van overzicht bij grote opdrachten, resource management (al dat make-up moet ergens vandaan komen) of het geven van instructies aan collega’s en modellen? Een goede artiest zal daarnaast zijn eigen twists aan het vak kunnen geven en skills toepassen waar niet iedereen over beschikt.


Delen: