Naar nieuws

Bar Rescue: 11 fouten die bareigenaren nog te vaak maken

17 maart 2017

Delen:
Nieuws

Met programma’s als Bar Rescue en mensen als Jon Taffer die hun best doen om bareigenaren over de hele wereld hun fouten te laten inzien en samen een succesvolle bar te creëren, zou je denken dat anno 2017 eigenaren wel een keer weten wat ze níet moeten doen.

Maar dat zou betekenen dat elke bar een succes is en dat Jon Taffer weinig te doen heeft in zijn programma – niets is minder waar. Er zullen altijd mensen blijven die het beginnen van een bar zwaar onderschatten; mensen die ten prooi vallen aan onderstaande 11 fouten die bareigenaren, ondanks Jon Taffer, nog te vaak maken.

 

1. Een bar starten om de verkeerde redenen

Zoals Jon Taffer zelf zegt: “If the motivation is to drink and hang out, you’re going to fail.” Ja, het klinkt fantastisch om met je vrienden een kroeg te starten en elke avond bier met ze te drinken, maar dan kun je er beter thuis eentje in de garage beginnen.

1

 

2. Een miserabel menu

Nee, je menu wordt niet spontaan beter als er 200 cocktails op staan die je werknemers compleet gek maken. Hou het simpel, je klant wil ook niet zes uur hoeven nadenken voor hij weet wat hij wil drinken – hij neemt dan uiteindelijk toch wel een wijntje of biertje.

2

 

3. Excuusjes en de schuld bij anderen leggen

Als je ook maar één aflevering Bar Rescue hebt gezien weet je dat eigenaren het maar al te graag doen: zichzelf ingraven in excuusjes en de schuld van alle problemen bij de werknemers of klanten leggen. Zoals Jon Taffer zegt: “Ik kan elke bar redden, maar niet elk persoon.”

3

 

4. Al maak je de beste drankjes: zonder team ben je nergens

Volgens Jon Taffer zijn beginnende bareigenaren iets te makkelijk op te delen in twee soorten mensen: zij die het maken van drankjes zien als kunst maar niets snappen van marketing, en zij die alles snappen van marketing maar geen idee hebben hoe je de producten in elkaar zet. Ben je de een: zoek de ander.

4

 

5. Het belang van ervaring niet inzien

Volgens Jon Taffer is slechts 1 op de 12 mensen die voor het eerst een bar opent succesvol; voor bareigenaren die het een tweede keer ondernemen is de verhouding al 1 op 3. Start je voor het eerst een bar, doe dat dan niet helemaal alleen.

5

 

6. Tijd én geld investeren

Iedere bedrijfseigenaar die al een tijdje meedraait weet dat je altijd extra geld moet hebben voor het geval dat. En dat betekent dat je zelf altijd hard moet inspringen; ook tijdens de feestdagen en in het weekend.

6

 

7. Consequentheid in sfeer en slechte aankopen

Natuurlijk is het leuk als je tien verlichte drumstellen aan je plafond hebt hangen of dat één van je muren vervangen is door een LCD-paneel, maar als het ervoor zorgt dat er iedere avond een andere sfeer hangt – elektriciteit is immers niet gratis – zullen klanten niet geneigd zijn terug te komen. Het is soms beter dat geld in andere zaken te pompen, zoals een stel mooie barkrukken of… alcohol.

7

 

8. Alcohol niet bijhouden

Niets is erger dan te horen te krijgen dat het drankje waar je zin in hebt er helaas niet meer is. Let gewoon op je alcoholvoorraad, anders drinken we wel ergens anders.

alcoholism

 

9. Het belang van technologie negeren

Een bar is bij uitstek de plek om even te vergeten dat we middenin een technologische revolutie zitten die zijn weerga niet kent, maar bareigenaren moeten juist investeren in die technologie. Met name sociale media zijn van immens belang; een nagenoeg gratis marketingtool. En bierviltjes, shirts en andere dingen met je logo erop zijn ook zo makkelijk te verkrijgen nu, doe er iets mee!

Man using smart phone in the bar

 

10. De doelgroep niet kennen

Weet wie je wilt aantrekken en wie je daadwerkelijk aantrekt, bareigenaren.  Allemaal leuk en aardig als de arme studenten naar je bar toekomen, maar die hebben vaak niet genoeg geld op zak om je kassa te vullen. Vind de juiste doelgroep en zorg ervoor dat ze lang in je bar blijven plakken, en nog belangrijker: terugkeren.

10

 

11. Elke klant is koning… helaas

Als eigenaar moet je juist de moeilijkste klanten willen pleasen. Mochten zelfs de grootste azijnzeikers met een glimlach je bar verlaten, dan doe je iets heel goed. Jon Taffer geeft de tip mee dat je de lastigste mensen moet behandelen als familie – hij dacht er zelf altijd bij na hoe het zou zijn als zijn moeder in de stoel van de klant in kwestie zat. Scheelt scheldpartijen.

11


Delen: