Naar nieuws

Kickboks Begrippenlijst

3 mei 2018

Delen:
Nieuws

Kickboksen is één van de populairste sporten in Nederland. Onze kickboksers zijn actief op het hoogste niveau en worden wereldwijd geprezen om hun techniek. Toch is niet iedereen op de hoogte van de regels en technieken van deze vechtsport. Om je kennis over kickboksen iets te verbreden hebben wij een lijst samengesteld met kickboks-begrippen.
Deze lijst zullen wij regelmatig aanvullen met meer informatie.

 

Algemene Begrippen

 

Ring

Een kickboks-partij speelt zich af in een vierkante ring. De atleten beginnen de partij vanuit een vooraf aangewezen gekleurde hoek. De blauwe of de rode hoek. Tijdens de partij staat het team bij de hoek van de atleet voor het doorgeven van instructies en advies.

 

Fightcamp

De atleten maken hun voorbereiding tijdens een zogenaamd Fightcamp. Het behalen van het streefgewicht, het bepalen van de strategie en de extra kracht- en conditietraining worden tijdens deze periode samen met het team aangepakt.

 

Gameplan

Tijdens het fightcamp wordt het team bij elkaar geroepen voor het bespreken van een ‘gameplan’. Bij het gameplan wordt de strategie bepaalt voor de aankomende partij. Let op: beide partijen komen natuurlijk met een gameplan, dus zullen ze deels moeten anticiperen op eigen zwakheden waar een tegenstander eventueel gebruik van zal willen maken. Het gameplan zorgt ervoor dat kickboksen naast een contactsport vooral ook een denksport is.

 

Record

Een record is het overzicht van de gevochten partijen van een atleet. Hierin staat beschreven hoeveel partijen de atleet heeft gewonnen, verloren of gelijk gespeelt. Een voorbeeld: met een record van 10-0-1 , 2 NC heeft de atleet 10 partijen gewonnen, 0 verloren en 1 gelijkgespeelt. De ‘2 NC’ staat voor ‘No contest’. Wanneer een atleet per ongeluk een ongeoorloofde techniek uitvoert kan het zijn dat zijn tegenstander niet verder kan vechten. Geen van de atleten wint dan en beide atleten krijgen in zo’n geval een NC toegevoegd aan hun record.

 

Weightcut

Om ervoor te zorgen dat de atleten zo sterk mogelijk zijn, vechten ze vaak onder hun natuurlijke gewichtsklasse. Ze vallen af om onder het streefgewicht te komen voor de weging. Wanneer de weging voorbij is proberen de atleten weer aan te komen om zo sterk mogelijk de partij te beginnen.

 

Weigh-ins

In kickboksen bestaan er verschillende gewichtsklassen. Dit om er zeker van te zijn dat de atleten tijdens hun partij in ieder geval qua gewicht op gelijke voet staan. Één dag voor de partij wordt gecontroleerd of de atleten hun streefgewicht behaald hebben. Mocht één van de atleten het gewicht niet behalen dan zijn er consequenties. Die verschillen per bond. Het kan zijn dat de atleet die het streefgewicht niet heeft gehaald een gedeelte van zijn gage in moet leveren of zelfs dat de partij wordt afgelast. Wanneer het gewicht niet behaald wordt bij een titelgevecht dan kan het zijn dat bij winst alleen degene die het gewicht behaald heeft aanspraak kan maken op de titel.

 

Gewichtsklassen

Kickboksen heeft verschillende gewichtsklassen. Dit zorgt ervoor dat de atleten in elk geval op het gebied van gewicht geen fysieke voordelen hebben tegenover elkaar. Bij het tekenen van het contract wordt bepaald in welke gewichtsklasse de atleet vecht. Om te vechten in de afgesproken gewichtsklasse mag de atleet niet zwaarder wegen dan het limiet van die klasse, deze limiet verschilt per organisatie. Hieronder vind je een voorbeeld van gewichtsklassen.

  • Zwaargewicht (Alles boven 209 lb / 95 kg)
  • Licht Zwaargewicht (max. 209 lb / 99.0 kg)
  • Middengewicht (max. 187 lb / 85.0 kg)
  • Weltergewicht (max. 170 lb / 77.1 kg)
  • Lichtgewicht (max. 154 lb / 70.0 kg)
  • Vedergewicht (max. 143 lb / 65.0 kg)

 

Staredown

Al voor de partij krijgen de atleten een kans een voorsprong te behalen op hun tegenstander door psychologische oorlogvoering. Na de weging en/ of tijdens persconferentie staan de atleten dan oog in oog met elkaar om te laten zien dat ze niet geïntimideerd zijn door hun tegenstander.

 

Tale of the tape

Voor de partij begint worden er een aantal kenmerken van de atleten met elkaar vergeleken. Dit wordt de ‘Tale of the tape’ genoemd. Het record, de leeftijd, lengte, gewicht en reikwijdte worden visueel tegenover elkaar gezet voor de kijkers thuis. Met deze informatie krijg je een globaal idee van de sterke punten van de atleten tijdens de partij. Natuurlijk zegt strategie, uithoudingsvermogen, techniek en incasseringsvermogen meer over de eventuele uitkomst van een partij, maar die zijn moeilijker statistisch weer te geven.

 

Hoelang duurt een partij?

Kickboks-partijen bestaan uit drie tot vijf rondes van 3 minuten. Als een partij na drie rondes eindigt in gelijkspel zal de jury aangeven of de partij verlengd wordt met één of twee rondes.

 

Scheidsrechter

De scheidsrechter zorgt ervoor de regels gehandhaafd worden. Ook staat hij klaar om in te grijpen wanneer een atleet zichzelf niet verder kan verdedigen om verdere schade te voorkomen. De scheidsrechter heeft drie commando’s tijdens een partij:

  • Break
    Wanneer de scheids tussen de atleten moet komen om de actie te onderbreken gebruikt hij het commando ‘Break’. Dit gebeurt regelmatig wanneer de partij in de clinch beland. De scheids staat tussen de atleten en zodra hij een stap terug doet mogen ze weer verder.
  • Stop
    Het commando ‘Stop’ wordt gebruikt wanneer de scheids de partij of ronde eindigt maar ook voordat de scheids een waarschuwing geeft.
  • Fight
    Bij het beginnen of hervatten van een partij geeft de scheids het commando ‘Fight’.

 

Cutman

Wanneer er tijdens een partij een snee of zwelling optreedt lapt de cutman de atleet op zodat de atleet door kan gaan. Vaak kan door de vaardigheden van de cutman de partij uitgevochten worden.

 

Regels: Wat mag er niet tijdens een kickbokspartij?

  • Kopstoten of laag met je hoofd de tegenstander benaderen
  • Technieken gericht op het achterhoofd of de achterkant van het bovenlichaam
  • Aanvallen richting het kruis
  • Technieken gericht naar de knieën
  • Bijten
  • Elleboogtechnieken of technieken met het onderarm
  • Stoten met open handschoenen
  • Worstel en/of judo technieken
  • Worpen
  • Het vastgrijpen zonder direct een trap- of stoot techniek uit te voeren. Clinchen mag 5 secondes mits er continu aangevallen wordt
  • Een been vasthouden zonder aan te vallen. Het been moet losgelaten worden na één aanval
  • Duwen of trekken van een tegenstander zonder aanval
  • Aanvallen wanneer er meer dan alleen de voeten van de tegenstander het canvas raakt
  • Technieken gebruiken nadat de scheids “Break” of “Stop” zegt
  • Aanvallen wanneer de tegenstander uit de ring is of tussen de touwen zit
  • De tegenstander uit de ring duwen of werpen
  • De touwen vasthouden
  • Tijd rekken
  • Passief gedrag
  • Met opzet de ring verlaten tijdens de partij
  • Onsportief gedrag zoals spugen en vloeken
  • Het beledigen van de scheids, de juryleden, tegenstander en/of het team van de tegenstander
  • Negeren van de instructies van de scheids
  • Uitspugen van het bitje

 

Consequenties

Wanneer er ongeoorloofde acties en/of technieken gebruikt worden grijpt de scheids in met de volgende acties:

  • Waarschuwing
    De scheids kan een waarschuwing geven wanneer er een kleine overtreding plaatsvindt. Dit heeft verder geen gevolgen maar kan de actie stoppen.
  • Officiële waarschuwing
    Wanneer er vaker een overtreding plaatsvindt dan kan de scheids een officiële waarschuwing geven. De scheids onderbreekt de partij en maakt duidelijk dat de atleet een officiële waarschuwing heeft ontvangen.
  • Punten aftrek
    De scheids kan er ook voor kiezen om punten af te trekken bij een overtreding. Dit als gevolg van een overtreding die vaker voorkomt of een grote overtreding. De scheids onderbreekt de partij en stuurt het slachtoffer naar een neutrale hoek. Vervolgens loopt de scheids naar de degene die de overtreding heeft gemaakt. Hij vertelt de atleet en de jury waarom hij de punt(en) aftrekt en hoeveel het er zijn.
  • Diskwalificatie
    Wanneer er meerdere sancties zijn opgelegd kan de scheids ervoor kiezen de partij te stoppen door diskwalificatie.

 

Hoe win je een Kickboks-partij?

KO: Knockout

Om een partij te winnen met een knock-out (KO) moet een atleet ervoor zorgen dat de tegenstander niet meer verder kan door een geoorloofde stoot- of trap techniek. Ook technieken met de knie wordt hier gezien als traptechniek. Wanneer de atleet aangeslagen is door een techniek en niet binnen 10 seconden in staat is om de partij te hervatten dan verliest de atleet via KO. Ook kan de scheids ervoor kiezen om de partij te beëindigen voordat de 10 seconden om zijn.

 

TKO: Technische Knock out

Bij Kickboksen zijn er verschillende manieren om een partij te beëindigen door TKO. Wanneer een atleet zichzelf niet goed verdedigt of drie keer in één ronde neer gaat kan de scheids de partij beëindigen door middel van een TKO. Ook kan een partij uitkomen op een TKO wanneer een atleet geblesseerd raakt, de hoek niet verlaat na het luiden van de bel, zijn team letterlijk een handdoek de ring in gooit of de scheids simpelweg vindt dat de tegenstander veel te goed is.

 

Jury besluit

Mocht de partij niet voortijdig beëindigd worden dan moet de jury de uitkomst bepalen. De drie- of vijfkoppige jury scoort de rondes individueel en telt de resultaten bij elkaar op voor het definitieve besluit. Hiervoor hanteren zij het 10-puntensysteem uit het boksen. De winnaar van de ronde krijgt 10 punten en zijn tegenstander 9 of minder afhankelijk van de prestatie. De juryleden kijken naar de effectieve stoot- en traptechnieken, controleren en domineren van de ruimte in de ring, de druk en accuratie.

Het oordeel van de jury kan de volgende resultaten hebben:

  • Unaniem besluit (unanimous decision) : Alle juryleden zien dezelfde atleet als winnaar
  • Meerderheidsbesluit (majority decision) : Twee juryleden hebben dezelfde atleet als winnaar gekozen maar het laatste jurylid vindt het een gelijkspel
  • Verdeeld besluit (split decision) : Twee juryleden hebben dezelfde atleet als winnaar gekozen. Het laatste jurylid geeft de andere atleet de overwinning
  • Unaniem gelijkspel (unanimous draw): De juryleden vinden het een gelijkspel
  • Meerderheids gelijkspel (majority draw): Twee juryleden vinden het een gelijkspel, één jurylid niet
    Verdeeld gelijkspel (split draw): Één jurylid vindt het een gelijkspel en resterende juryleden hebben niet dezelfde atleet als winnaar.

 

Diskwalificatie

Een partij kan ook gewonnen worden door een ongeoorloofde techniek van de tegenstander. Vaak wordt er van te voren meerdere keren gewaarschuwd of een punt afgetrokken. Na een aantal waarschuwingen kan een partij beëindigd worden. De atleet die na meerdere waarschuwingen ongeoorloofde technieken heeft gebruikt verliest hiermee de partij.

 

Technieken

 

Stoot technieken

 

Jab

De jab is een techniek waarbij de voorste arm gebruikt wordt om een stoot uit te delen. Vaak wordt de jab gebruikt om de tegenstander op afstand te houden, afstand te meten of een combinatie te beginnen.

 

Directe stoot

Met een directe stoot of ‘cross’ gebruikt de atleet de achterste hand om zoveel mogelijk kracht te genereren. Deze stoot wordt vaak gebruikt om partijen te beëindigen maar ook in combinatie met andere stoot- en/of traptechnieken.

 

Hoek

Een hoek wordt uitgedeeld met een hoek van 90 graden naar het hoofd of op het lichaam. Met de juiste beweging van het lichaam kan deze stoottechniek met de linker- of rechterhand zoveel kracht genereren dat de ontvanger geen andere optie heeft dan neer gaan.

 

Opstoot

Met een verticale beweging vliegt deze stoot naar de kin of het lichaam van de ontvanger. De opstoot of uppercut wordt gezien als een echte ‘power punch’ die vaak gebruikt wordt wanneer atleten op korte afstand van elkaar vechten.

 

Trap technieken

 

Voorwaartse trap

Bij een voorwaartse trap deelt de atleet een trap uit waarbij hij een voorwaartse beweging maakt richting het hoofd of lichaam van de tegenstander.

 

Draaitrap

Door de draaiende beweging wordt er veel kracht gegenereerd. Deze trap zou, mits goed uitgevoerd, overal schade aan kunnen richten. Hoofd, lichaam en zelfs ledematen zijn niet veilig voor een draaitrap

 

Lowkick

Met een goede trap op het dijbeen kan de atleet ervoor zorgen dat zijn tegenstander zich niet meer goed kan verplaatsen. Met een lowkick haalt de atleet de kracht uit elke trap of stoot poging.

 

Knieën

Een goede knie naar het hoofd of het lichaam kan een kickboks-partij compleet op zn kop zetten. Deze techniek wordt vaak gebruikt vanuit de clinch of als ‘vliegende knie’.


Delen: