Naar nieuws

Van schets tot monster: zo worden Face Off-creaties gemaakt

27 september 2017

Delen:
Nieuws

Niet elke aflevering van Face Off kan elke stap van het gigantische proces van special effects make-up helemaal laten zien. We zien een samenvatting van drie dagen intensief zwoegen, waarna waanzinnige creaturen het podium op kunnen lopen voor de jury, maar er gebeurt meer dan je misschien zou denken in zo’n korte tijdsspan.

Hieronder laten we de stappen zien die je minimaal moet maken om een Face Off-waardige creatie in elkaar te kunnen zetten. Let hierbij wel op: geen enkele creatie is gelijk en het is vooral aan de deelnemers om met al hun creativiteit te beslissen hoe ze het aanpakken. Een gigantische tweekoppige reus vergt meer werk en zwaarder geschut dan een geschifte clown met een paar wonden op zijn gezicht, natuurlijk.

 

De schetsfase

In Face Off wordt het onderwerp van de volgende ronde meestal erg kort van tevoren bekendgemaakt. Zo moeten de deelnemers laten zien snel te kunnen werken en niet te veel tijd nodig te hebben om een geniaal en film-waardig idee op te leveren. De filmindustrie is immers een van de grootste verzamelingen aan special effects make-up, en dat brengt veel werkdruk met zich mee.

Stap 1 is dan ook de schetsfase, luttele minuten nadat een idee is aangeleverd staan de deelnemers al klaar met een eerste schets. De grote lijnen – verandert er iets aan de anatomie, wordt het groot of klein, hoe wil ik het geheel aankleden, etc. – staan dan op papier, en dat kan later weer uitgewerkt worden. Tijdens dit uitwerken staat de maker natuurlijk al stil bij de vele handelingen die hij moet verrichten: hoe krijg ik zo’n creatuur van papier op een mens?

 

Het verzamelen van materiaal

Niet iedereen heeft de beschikking over de workshop van Face Off, helaas, want daar staat alles wat de kandidaten zich kunnen wensen. Mocht je zelf iets willen maken, dan wordt het waarschijnlijk tijd om creatief te zijn. Het hangt helemaal af van de context: voor Face Off of een of andere film wil je natuurlijk dat alles er perfect uitziet en zal je flink wat materiaal moeten gebruiken, maar als je naar een Halloween-feestje gaat hoeft dat niet per se.

Denk eraan door wie de make-up gezien zal worden, en ook vanaf welke afstand. Hoe is de belichting? Moet er geacteerd worden? Moet het eenmalig gedragen worden of meerdere keren opnieuw gemaakt kunnen worden? Moet het veel bewegen, of zelfs nat worden? Dit zijn allemaal zaken die de artiest overweegt, elke keer weer. Zo kan je overwegen om een rubberen masker te gebruiken in plaats van een ingewikkeld zelfgebouwd masker met make-up, of om kleding te gebruiken zodat de creatie alsnog op het beoogde ontwerp lijkt maar er niet te veel tijd kwijt wordt geraakt aan het lichaam. Veelgebruikte materialen zijn de volgende:

Vloeibare latex – als je deze (vaak doorzichtige) vloeistof in laagjes aanbrengt, kan het opgebouwd worden om huid na te bootsen. Ideaal voor wonden!

Silicoon – Lijkt op vloeibare latex maar is een stuk glimmender, en ook een stuk sneller droog. Helaas wel een stuk moeilijker om te vervormen; zeker niet voor beginners.

Schuimlatex – de vaste tegenhanger van de vloeibare latex zet uit wanneer het droogt, zodat je een soort harde spons krijgt. Hard genoeg om vorm te houden, zacht genoeg om in te bewegen.

Bald cap – 99% kans dat het model kaal moet zijn om de make-up aan te kunnen brengen, en daar kom een bald cap bij van pas.

Spirit Gum – deze lijm houdt alles vast wat op de huid vastgemaakt moet worden. Wordt ook gebruikt op protheses om ze minder plakkerig te maken of om make-up erop aan te kunnen brengen. Andere lijmen zoals baardlijm zouden ook gebruikt kunnen worden.

Boetseerklei – het materiaal waarmee je vormgeeft aan protheses. De op olie gebaseerde klei kan gevormd worden zoals de artiest dat wil, en is de basis van de gietvorm. Die gietvorm wordt weer gevuld met bijvoorbeeld latex, zodat een bruikbare prothese overblijft.

Alginaat/ ‘casting gel’ – Alginaat is een poeder dat, als het gemengd wordt met de juiste hoeveelheid water, een rubberachtige substantie wordt. Daarom is het ideaal voor het maken van een mal van bijvoorbeeld iemands arm of been; daarmee kun je de protheses maken zonder dat een model uren lang hoeft stil te zitten.

Gipscement – gips is veel te zwaar om direct op het lichaam aan te brengen, maar wordt gebruikt om een soort schelp te maken voor de gietvorm. Die moet immers wel heel blijven.

Gipsverband – het lijkt op een stuk jutezak dat in gipspoeder is gedoopt, en als het nat wordt gemaakt werkt het perfect samen met het gipscement zodat je een buitenste laag rond de mal kunt vormen.  

Voorgemaakte protheses – mocht de artiest in tijdsnood verkeren of simpelweg gebruik willen maken van een paar vormen die hij prima in zijn creatie kan verwerken, dan kunnen ook voorgemaakte protheses gebruikt worden. Denk aan oren, hoorns, wonden, etc.

Scheidingsmiddel – een flinke hoeveelheid vaseline of olie iets dergelijks bij de hand hebben is handig bij het maken van protheses. De binnenkant van de gietvorm moet met een dun laagje bedekt worden om te voorkomen dat de prothese vast blijft plakken aan de zijkanten. Doe je dat niet, dan krijg je de prothese er ook niet heelhuids uit.

Make-up remover – wordt gebruikt om protheses en het model schoon te maken, en maakt het verwijderen van de prothese en make-up een stuk aangenamer voor het model. De prothese gaat zo ook minder snel stuk.

 

Het aanbrengen van het materiaal

Nadat de protheses op maat zijn gemaakt en alles is gedroogd, wordt het tijd om het geheel aan te brengen op een model. Als alles op maat is gemaakt hoeft dit niet veel tijd te vergen, maar dat is aan de artiest. We gaan niet bespreken hoe alles precies wordt aangebracht, want daar kan een boek over geschreven worden. Als je een paar afleveringen Face Off kijkt, kun je zien hoe het in de meest uiteenlopende creaties toegepast wordt.

Wanneer de protheses zijn aangebracht en de vormen van de creatie zo goed als klaar zijn, wordt het tijd voor de laatste aanpassingen. Hier en daar kan wat weggeschraapt worden (bijvoorbeeld aan de binnenkant als het model erg veel haar heeft), en daarna is het tijd voor de kleuren en accessoires. Spray on-verf, make-up, kleding, of zelfs metaal en bladeren; bedenk het maar, en het kan bijdragen aan de creatie. Dit is de stap waarin het creatuur tot leven komt, en de ervaring en know-how van de artiest zijn daarbij cruciaal.

 

Het eindproduct

Zo, eerst was er een mens en nu staat er een fantasiefiguur, een monster, een dier-hybride of wat dan ook. De deelnemers van Face Off beginnen hem nu te knijpen omdat het aan de jury is hun creaties te beoordelen, en de amateur-artiest zal op dit moment overal foto’s van maken. Al is het alleen om later terug te kunnen kijken naar wat hij gemaakt heeft, om dezelfde fouten te voorkomen en natuurlijk inspiratie op te doen uit eigen werk.


Delen: